24.12.04

Που οδηγείται η βιομηχανία των PCs μετά την πρόσφατη συμφωνία της IBM?

Πάνε περίπου 3 χρόνια από τότε που έγραψα για τις εξελίξεις στον κλάδο των προσωπικών υπολογιστών και τη νέα μορφή που παίρνει αυτό που εννοούμε "PC". Και ήρθε η πρόσφατη συμφωνία εξαγοράς του κλάδου κατασκευής υπολογιστών της IBM από την Κινεζική Lenovo, να πείσει και τον πλέον δύσπιστο όχι μόνο για το που οδηγείται η βιομηχανία υπολογιστών, αλλά και η δυτική βιομηχανία συνολικότερα.

Ξεκινώντας από τα τυπικά: Η IBM είναι πλέον εκτός της βιομηχανίας προσωπικών υπολογιστών (!), ενώ η Κινεζική Lenovo είναι ένας τεράστιος παγκόσμιος ανταγωνιστής σε αυτό τον κλάδο. Για την ακρίβεια, το Νο. 3 της παγκόσμιας κατάταξης. Αν κάποιος προέβλεπε κάτι τέτοιο πριν από 4-5 χρόνια θα τον έπαιρναν -τουλάχιστον- με τις πέτρες.

Και περνάμε στο ερώτημα: πως θα ειναι το "PC", στο μέλλον? Την κεντρική ιδέα σε αυτή την απάντηση την έχω ήδη δώσει στο παραπάνω αναφερόμενο κείμενό μου πριν από 3 χρόνια, και οι εξελίξεις το δικαίωσαν απόλυτα. Τα όσα επακολούθησαν, επαύξησαν τα επιχειρήματα που είχα χρησιμοποιήσει τότε. Νέες συσκευές, όπως το iPod, το TiVo, το Handspring Treo και άλλες, έχουν κληρονομήσει λειτουργίες που πριν από λίγα χρόνια ήταν προνόμιο μόνο του "προσωπικού υπολογιστή". Η κάθε μία είναι ενας Υπολογιστής, με τον τρόπο της "προσωπικός".

Καλό θα είναι να σημειώσουμε δύο υποσημειώσεις από τις τελευταίες ειδήσεις. Πρώτον, η IBM ΔΕΝ πουλάει τον κλάδο των PC Servers, ο οποίος είναι εξαιρετικά κερδοφόρος και στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων της τεχνολογίας. Η συμφωνία με τη Lenovo αφορά μόνο τους προσωπικούς Υπολογιστές.

Δεύτερο, η Intel ανέφερε μερικά εξαιρετικά ενδιαφέροντα πράγματα στην πρόσφατη συνάντηση με τους αναλυτές της. Καταρχήν, υποσχέθηκε ότι οι επεξεργαστ΄ς της θα είναι δέκα φορές πιο ισχυροί από ό,τι σήμερα στα επόμενα 3 χρόνια., ένα ρυθμό τον οποίο δεν έχουμε ξαναδεί μέχρι σήμερα. Επιλπέον η εταιρεία έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για την αναδυόμενη στρατηγική της να εστιάσει τα προϊόντα της σε "πλατφόρμες" συγκεκριμένων υποκατηγοριών του τεχνολογικού κλάδου. Έχουμε ήδη δει τη μεγάλη επιτυχία της Intel Centrino πλατφόρμας για φορητούς υπολογιστές. Τώρα, θα δημιουργήσει επεξεργαστές και συστηματα που απευθυνονται στις συσκευές του "ψηφιακού σπιτιού", στους εργαζόμενους γραφείου, και στις αγορές του αναπτυσσόμενου κόσμου και, ειδικότερα, στα Internet cafes εκεί.

O μεγάλος ανταγωνιστής της Intel, η AMD, έχει ήδη βγάλει στην αγορά τον ειδικά σχεδιασμένο επεξεργαστή της, -και τον πρώτο στην ιστορία υπολογιστή / πλήρη συσκευή- που απευθύνεται στους φτωχούς του αναπτυσσόμενου κόσμου.

Το μέλλον στη μάχη των μεριδίων αγοράς δεν θα περιοριστεί στη νέα τριάδα από μεγάλους παίκτες της αγοράς - Dell, HP, Lenovo. Οι γίγαντες αυτοί θα αντιμετωπίσουν ισχυρό -αλλά και δημιουργικό- ανταγωνισμό από μια σειρά εταιρείες όπως οι Apple, Nokia, PalmOne, Sony, και πιθανόν την ίδια τη Microsoft. Η αγορά θα εξελιχθεί σε ένα πεδίο ανταγωνισμού για Μάρκες, Design, Παρουσίαση Ιστοριών και Υλοποίηση αναγκών. Αλλά για τα δύο τελευταία, περισσότερα στο μέλλον.



2 σχόλια:

Sakis Rizos είπε...

Η πώληση του pc division της IBM στη Lenovo αποτελεί εφαρμογή της στρατηγικής της πρώτης που εδώ και αρκετά χρόνια (από την εποχή του Gerstner) αποφάσισε να επικεντρωθεί στην προώθηση IT services και consulting και να απεμπλακεί από τα pc τα οποία πλέον αποτελούν commodities.

Η IBM έχει πολύ δυνατό brand, αλλά δεν είναι ούτε differentiator ούτε cost leader στην αγορά των pc. Το pc division της IBM, παρά τα έσοδα των 9 δισ. δολ. ετησίως, ήταν για χρόνια στο break-even.

Η IBM ουσιαστικά ξεφορτώθηκε τα pc της δεδομένου ότι ήθελε (1) να βγει από την αγορά των pc, (2) η Lenovo δεν φαίνεται να μπορεί να προσδώσει αξία (value) στο brand IBM ούτε μέσω μείωσης του κόστους ούτε μέσω αποτελεσματικότερης διαχείρισης της παραγωγής και (3) η τιμή πώλησης ήταν ουσιαστικά χαμηλή, τουτέστιν 1.7 δισ. δολ. Άρα, ο κύριος, αν όχι ο μόνος λόγος που πούλησε η IBM τα pc της ήταν για να τα ξεφορτωθεί.

Όσον αφορά στη Lenovo, κάτι οι πιέσεις από την κινεζική κυβέρνηση που θέλει να δημιουργήσει global brands, κάτι ο (αθέμιτος) ανταγωνισμός στην κινεζική αγορά των pc, την οδήγησαν τελικά στην κίνησή της αυτήν. Η IBM θα βγει κερδισμένη από την συμφωνία. Η Lenovo μάλλον όχι.

nikos είπε...

Φίλε Σάκη

Δε υπάρχει καμμία διαφωνία με όσα γράφεις. Απλά, το ζητούμενο είναι: γιατί η ΙΒΜ θέλησε να ξεφορτωθεί τα PC της? Που οδηγείται η οικονομία των Δυτικών χωρών (μακροπρόθεμα και η δική μας) από μια τέτοια εξέλιξη?

Τι μαθήματα πρέπει να αντλήσουν οι Ελλληνικές επιχειρήσεις για το δικό τους μέλλον, και ποιά πρέπει να είναι η μεταστροφή στη στρατηγική τους ώστε να μην πιαστούν αδιάβαστες σε αυτά που θα έρθουν?

Είναι πολύ χαρκτηριστικά τα όσα γράφει ο Μ. Ανδρουλάκης στο προχθεσινό αφιέρωμα της Ημερησίας για το νέο χρόνο: